Les fundadores i el naixement de CLAUERS

L'Associació Clauers neix de la necessitat de donar resposta a les necessitats socials no cobertes que hem anat veient al llarg del nostre recorregut professional i personal. Les fundadores, la Marina Montoro i la Maria Viltró, vam coincidir treballant a un menjador social, on hi venien principalment persones sense llar. Vam veure que la majoria d'aquestes persones eren persones nouvingudes o persones amb problemes de salut mental. Al menjador veiem que estavem molt limitades a l'hora d'atendre-les, ja que son persones que tenen moltes més necessitats que l'alimentació, i veiem que a l'hora de dirigir-les a altres recursos, tots ells estaven molt saturats i no donaven l'abast per atendre tota la demanda. A més, molts serveis requereixen un nivell de burocràcia per accedir-hi que no tothom té la capacitat d'arribar-hi sense un acompanyament, de tal maneran que moltes de les persones que els necessiten queden desamparades. És per tot això que vam decidir crear l'Associació Clauers, per ampliar l'oferta de serveis i fer un acompanyament molt més proper a les persones que ho necessiten. Acceptant que totes necessitem ajuda per alguna cosa, de la mateixa manera que tothom pot aportar quelcom, cada persona té un potencial dins seu. I per això vam escollir dir-nos Clauers, nosaltres acompanyem a les persones, que elles mateixes son la clau que obre alguna porta. És per això que partim de la idea que els humans som éssers interdependents, ens necessitem els uns als altres, i la nostra eina principal serà l'AJUDA MÚTUA."

Marina Montoro, cofundadora i actual presidenta de l'Associació Clauers

Marina Montoro

La Marina és una de les fundadores i l'actual presidenta de l'Associació Clauers.

A part d'educadora social especialitzada en salut mental, també es considera activista contra l'estigma a través del blog Brutícia Sublim on va estar publicant juntament amb la Mireia Medina. A partir d'aquest blog va tenir la oportunitat de participar al llibre d'Estigma de l'Editorial Fràgil impulsat per Obertament. El blog també va poder aparèixer a un reportatge de La Família Barris, de la BTV.

Tant la seva professionalització com la seva vida activista es van veure motivades per la seva experiència en primera persona com a filla de dos pares amb problemes de salut mental, una experiència que li va causar una depressió, trobant-se ella mateixa patint les trampes de la ment. Va viure l'experiència de ser cuidadora, una experiència molt dura per les persones que tenen familiars malalts a càrrec sense un suport suficient. Amb el seu pare també va veure com el maltracte institucional està a la ordre del dia, per això vol ser molt autocrítica amb els propis serveis de Clauers, per assegurar el benestar i la dignitat de les persones ateses, convidant a les persones interessades i familiars d'usuàries a ser sòcies i participar en les decisions de l'associació. Tota aquesta experiència li va fer veure que volia dedicar la seva vida atendre les persones que tenen problemes de salut mental i que per això es troben en situacions de vulnerabilitat social.

La Junta directiva

Actualment, la junta directiva de l'Associació Clauers està formada per persones familiars de les persones usuàries que han decidit formar part del projecte com a activistes, per a treballar conjuntament per la missió de millorar la qualitat de vida de les persones usuàries, que son persones a les que estimen. La junta s'encarrega d'el·laborar les estratègies i els protocols per a dotar de major qualitat el servei, d'el·laborar els pressupostos i de la captació de fons, entre altres.